2016

Äntligen kommer den spännande fortsättningen på vår resa! Vi vet att du väntat och undrat vart vi åkte efter Stari Grad.

Morgonträning som vanligt och sedan tog vi en tur upp till korset. Det "låga" korset som bara står på 111 meter över havet. Från det korset ser man över till det "höga" korset vid Zlatan Otok som vi bestigit många gånger förut.

Efter lite solning och en härlig lunchbuffé var vi redo att bege oss till Palmizana, som ligger på Plekeni-öarna. En odramatisk överfart på ett hav som inte längre var i uppror - tvärt om! Helt stilla i dag och vi tuffade för motor till utsidan av ön Hvar för att lägga till i ett nästan tomt Palmizana. Att segla i Kroatien denna tiden på året är helt underbart - det finns alltid plats, gott om plats och inga köer till duschar eller restauranger. Ljuvligt.

Tilläggsgúben var upptagen så vi fick hjälp av en annan vänlig herre att lägga till. Michael var dagens styrman och lade till utan problem trots att bogpropellern inte behagade funka. Det måste gått troll i den hamnen och bogpropellrar... Efter samtal till tekiniksupporten bytte vi säkring trots att den såg hel ut och vips (visp?) så funkade den. Nåja, huvudsaken är ju att den började funka igen.

Den största anledningen för mig att gå till just den hamnen är att de har den bästa "Chocolate Sufflee" jag nånsin ätit, så självklart bokade vi bord på Zori! Bokat hade vi inte behövt dock - vi var ensamma på hela restaurangen och efter vår önskan så eldade dom i öppna spisen. Vi satt innanför de stora glasväggarna och hade fantastisk utsikt över "Zori Bay".

Endast två båtar låg  i den stora bukten där det annars ligger hundratals på svaj. Vi blev väldigt mätta och nöjda. Hamnkapten hade varit vänlig nog att tända belysningen på ön så att vi hittade hem utan att trilla in i någon gigantisk kaktus! Cikadorna har inte börjat syrsa ännu.

Första natten vi legat helt stilla utan att gunga något, som att sova med båten parkerad i ett badkar. Det var livlig fest på båtarna på grannkajen men jag tror vi slocknade rätt fort allihop ombord ändå.

Morgonen därpå var det Eva och jag som hade träningslust kvar och vi gick ut längst ut på piren. Uppvärmningen bestod i lite skön afrika-inspirerad dans och passerande båtar vinkade glatt. Det bju'r vi på! Second breakfast smakar ju alltid väldigt gott, så även i dag. Belåtna gav vi oss av tidigt, d v s runt halv elva :) med siktet inställt på staden Split. En härlig stad på många vis och vi var sugna på lite shopping och stads-strosande.

Du kan ändra denna exempeltext. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec libero. Suspendisse bibendum. Cras id urna. Morbi tincidunt, orci ac convallis aliquam, lectus turpis varius lorem, eu posuere nunc justo tempus leo. Donec mattis, purus nec placerat bibendum, dui pede condimentum odio, ac blandit ante orci ut diam.

Läs hela inlägget »

Tystnaden var total i marinan några dagar före lördagen den 16 april. Inte en kotte - bara vinandet från 800 riggar som tjöt i vinden. Från bygget strax intill svepte med jämna mellanrum ett moln av röd sand in och kryddade alla båtarna. Jag reste ned några dagar i förväg för att kolla båten och bara vara.

Mina gäster kom på lördagen och vi körde den vanliga "no stress"-filosofin och låg kvar på lördagskvällen. Tur var väl det för vi hittade den bästa restaurangen på mycket länge. Stallet. Underbart god mat, fin service och på gångavstånd från Marina Kastela. Mycket prisvärt!

Söndag morgon, efter säkerhets-genomgång, kom vi iväg mot Milna. Väldigt byig vind och en rejäl körare tryckte till oss ordentligt. Men El Tabasco är trygg! Bara en liten mag-kittlare och sen var vi på väg igen.

Milna visade sig från sin bästa sida som vanligt och vi kom iväg på ett träningspass på eftermiddagen. Det är en härlig tid att vara här och ha "hela Kroatien" för sig själv! Underbar utsikt gör träningen lätt och vi riskerar nog träningsvärk hela bunten... :)

Solen gick ned i ett stilla hav och vi låg långsides framför cafeet. Det visade sig att den kajen inte hör till ACI-marinan och dom drog ur vår el-kabel för att vi hade dragit den till ACI-elskåpen. Fair enough. Vi betalade inget för att ligga där så vi körde vår egen generator i stället. Matlagning ombord - Marianne fixade tacos! Väldigt uppskattat!

Träning igen på morgonen och sen fin medvinds-segling till Maslinica på västra sidan av ön Solta. I Maslinica läggs alla båtar över 55 fot innanför vågbrytaren. Vågorna kommer in under piren och det blev lite skvalp på natten. Alla var rätt trötta så jag tror vi sov rätt gott i alla fall. Innan vi somnade bjöd på fläskkarre i tomatsås. Burken fick vi öppna med hammare, skruvmejsel och plattång. Fniss... Gick bra! Vi skriver upp en konservöppnare på önskelistan!

30 knops vind och många timmar från Maslinica till Stari Grad. När vi gav oss av och rundade udden till utsidan visste vi inte om vi skulle hamna på Vis, på Palmizana eller i Stari Grad, men vindriktningen fick avgöra och det blev det senare. Vi blev hjärtligt välkomnade av hamnpersonalen som kände igen El Tabasco. Vi fick lite rabatt på hamnavgiften till och med. Lysande. Vi fick kontaktuppgifter till hamnkapten så att vi kan förboka när vi kommer tillbaka i högsäsong. Vi kommer såklart gärna tillbaka. Detta är ett favoritställe!.

Vissa i besättningen hade lust att shoppa och då är ju Stari Grad perfekt! Så när vi väl landat så blev det lite fri shopping och ett par valde att gå upp till korset på 111 höjdmeter. En skön promenad!

Vi hoppades kunna äta på Antika men det var stängt för renovering och öppnar först 1 maj. Bara två restauranger öppna så vi testade en av dem, Barba Luka

I morgon bär det vidare ut i skärgården; var vi hamnar vet vi inte ännu. Vi åker väl dit vinden bär. Som vanligt! :o) Fortsätt gärna följa oss.

Läs hela inlägget »

Som vi har väntat denna långa kalla vinter! Men nu är det snart dags att kasta loss för nya äventyr. En helt oskriven säsong ligger framför oss och med alla HÄRLIGA, POSITIVA, UNDERBARA gäster som öst beröm över oss så kan vi inte annat än att ha fantastiska förväntningar även för i år.

Läs gärna blogginläggen från tidigare äventyr och följ oss när vi räddade oss ur en stormby mitt i natten, när vi tappade en propeller och när diverse telefoner badade (trots SIM-kort... hihi). Men läs även om alla fantastiska möten med människor som upplevt Kroatiens övärld med oss.

Jag investerade i båten för att jag älskar livet ombord. "Tröttnar du inte på att åka runt runt med massa olika folk ombord?" får jag frågan ibland. Svar: NÄE!

Dock är det ju så här; att utan människor ombord så är det ju bara en tom skramlande plastbåt. Utan förmåga att uppleva och att minnas. Så om du eller någon du känner funderar på en upplevelse utöver det vanliga så skicka dom till oss. www.el-tabasco.com är en bra start.

Nyhet för i år är vår Yoga-resa i maj. Vi har fortfarande platser kvar men i morgon (2 april) så annonserar vi ut till "allmänheten" och då kommer vi garanterat att fylla båten! Så passa på om du vill njuta av din egen välförtjänta paus i vardagen! Läs mer på www.el-tabasco.com/yoga.

Vidare i sommar har vi enstaka platser kvar! Kontakta mig på Lotta@herbalot.se eller via 0768-91 86 46 så kan vi se vad vi kan hitta för bra till dig.

Bokningarna för 2017 har just öppnat så vill du välja fritt bland veckorna är det dags att boka redan nu! Faktiskt.

Må väl och följ oss här på bloggen. Första inlägget blir den 16 april då vi är ett litet gäng som skall iväg på försäsongsresa. Vi har 2 platser kvar om du vill hänga på. Specialpris! Hör av dig.