April visar sig från sin goda sida i år

Tystnaden var total i marinan några dagar före lördagen den 16 april. Inte en kotte - bara vinandet från 800 riggar som tjöt i vinden. Från bygget strax intill svepte med jämna mellanrum ett moln av röd sand in och kryddade alla båtarna. Jag reste ned några dagar i förväg för att kolla båten och bara vara.

Mina gäster kom på lördagen och vi körde den vanliga "no stress"-filosofin och låg kvar på lördagskvällen. Tur var väl det för vi hittade den bästa restaurangen på mycket länge. Stallet. Underbart god mat, fin service och på gångavstånd från Marina Kastela. Mycket prisvärt!

Söndag morgon, efter säkerhets-genomgång, kom vi iväg mot Milna. Väldigt byig vind och en rejäl körare tryckte till oss ordentligt. Men El Tabasco är trygg! Bara en liten mag-kittlare och sen var vi på väg igen.

Milna visade sig från sin bästa sida som vanligt och vi kom iväg på ett träningspass på eftermiddagen. Det är en härlig tid att vara här och ha "hela Kroatien" för sig själv! Underbar utsikt gör träningen lätt och vi riskerar nog träningsvärk hela bunten... :)

Solen gick ned i ett stilla hav och vi låg långsides framför cafeet. Det visade sig att den kajen inte hör till ACI-marinan och dom drog ur vår el-kabel för att vi hade dragit den till ACI-elskåpen. Fair enough. Vi betalade inget för att ligga där så vi körde vår egen generator i stället. Matlagning ombord - Marianne fixade tacos! Väldigt uppskattat!

Träning igen på morgonen och sen fin medvinds-segling till Maslinica på västra sidan av ön Solta. I Maslinica läggs alla båtar över 55 fot innanför vågbrytaren. Vågorna kommer in under piren och det blev lite skvalp på natten. Alla var rätt trötta så jag tror vi sov rätt gott i alla fall. Innan vi somnade bjöd på fläskkarre i tomatsås. Burken fick vi öppna med hammare, skruvmejsel och plattång. Fniss... Gick bra! Vi skriver upp en konservöppnare på önskelistan!

30 knops vind och många timmar från Maslinica till Stari Grad. När vi gav oss av och rundade udden till utsidan visste vi inte om vi skulle hamna på Vis, på Palmizana eller i Stari Grad, men vindriktningen fick avgöra och det blev det senare. Vi blev hjärtligt välkomnade av hamnpersonalen som kände igen El Tabasco. Vi fick lite rabatt på hamnavgiften till och med. Lysande. Vi fick kontaktuppgifter till hamnkapten så att vi kan förboka när vi kommer tillbaka i högsäsong. Vi kommer såklart gärna tillbaka. Detta är ett favoritställe!.

Vissa i besättningen hade lust att shoppa och då är ju Stari Grad perfekt! Så när vi väl landat så blev det lite fri shopping och ett par valde att gå upp till korset på 111 höjdmeter. En skön promenad!

Vi hoppades kunna äta på Antika men det var stängt för renovering och öppnar först 1 maj. Bara två restauranger öppna så vi testade en av dem, Barba Luka

I morgon bär det vidare ut i skärgården; var vi hamnar vet vi inte ännu. Vi åker väl dit vinden bär. Som vanligt! :o) Fortsätt gärna följa oss.