En magisk natt med sång och "bröllop"

Utsikt från en hängmatta! Utsikt från en hängmatta!

Den ursprungliga planen var att vi skulle ligga två nätter i vår härliga vik eftersom flera av medlemmarna i våra besättningar ville tillbringa en dag till inne i Hvar. Tyvärr hänger ju vårt välbefinnande på ganska enkla saker ibland – som att kunna gå på toa. Frode hade stopp i septiktanken och vi hade en krånglande spolning – så på två stora lyxbåtar hade vi plötsligt ingen ”facilitet” kvar. Bara rakt ut i vattnet-funktion och det är ju lite opraktiskt med kristallklart vatten och konstant badande runt båten.

Beslutet blev att skicka iland den som ville in till Hvar med taxibåtarna och att vi som var kvar hade en skön dag med sol och bad för att hämta upp de andra kl 16 inne vid kajen i stan. Eftersom hela Frodes besättning ville åka in till stan (trots hettan) så ville han gärna följa med så jag erbjöd mig att ta hans båt in på eftermiddagen. Sara har ju övningskört nu några gånger så det var hög tid att spela match och ta vår båt. Perfekt lösning för alla parter.

Vi hade ju väldigt sjövana herrar ombord så vi tog varsin grabb med oss och rasslade iväg ganska tidigt på eftermiddagen. Vi var alla fyra lite rastlösa i värmen och toabristen så det var gott att komma iväg. Badstopp fixade vi och sen ankrade vi om i en liten vik alldeles utan för Town of Hvar. Mera bad och lite lunch och skön tillvaro gjorde att tiden gick nästan allt för fort och det var snabbt dags att hämta upp de andra 11.

Vi bettade lite på om alla verkligen skulle stå på kajen kl 16… Vad tror du som läser? Ja, åtta personer är ju inte såååå illa. Vi fiskade upp dem först, gjorde några lovar runt i hamnen tills de andra också dök upp. Inget svinn alls tillslut!

Efter att ha sorterat rätt man på rätt båt fortsatte Sara sin styrmansuppgift och tog oss tryggt och säkert in på boj nr 8 i Bobovisce. Stiligt.

Goda vänner i solnedgången på Ranjak på Brac Goda vänner i solnedgången på Ranjak på Brac

Frode hade bokat på Restaurang Ranjak som ligger ca 20 minuter med bil mitt uppe på ön Brac. Ranjak serverar bara ekologisk, egenproducerad mat och dryck. Specialiteten är massa olika små förrätter och sedan lamm i alla dess former. En snudd på magisk plats och en fantastiskt rolig kväll med många skratt.

Den andra båten replikerade på vårt uppträdande på Zlatan med temat Kärlek. Öde (ja han heter så), son till en känd norsk konstnär och väldigt kreativ, läste en dikt om kärlek. Därefter höll Frode ett långt och känslosamt tal om den svåra kärleken, den som egentligen inte får finnas men som heller inte kan stoppas. Den som uppstår mellan två människor och som trots samhällets trångsynthet och människors fördomar överlever alla hinder… Alla trodde såklart att det handlade om det nyförälskade men lite hemliga paret på vår båt och satt rörda nästan till tårar helt tysta.

Ja... kommentarer överflödiga :) Ja... kommentarer överflödiga :)

Naturligtvis fanns det en knorr och med rosor, rosetter och glasringar ”vigde” Frode de två herrarna Frank och Morten på vår båt!!! Rungande skrattsalvor och hostattacker utbröt. Det hemliga men kära paret som med bultande hjärtan och skräck i blicken suttit och våndats över uppståndelsen andades ut av lättnad. Väldigt kul!

Vi hade en fantastisk fortsättning på kärlekstemat och Sara sjöng ”All of Me” med den äran och när sången klingat ut bröt stora applåder ut på hela restaurangen. Kyparen kom fram och kysste henne på kinden och var alldeles rörd. En liten stund senare kom han fram igen och frågad om hon kunde tänka sig att sjunga för ett födelsedagsbarn på ett bord lite längre bort när de kom in med tårtan. Jag fick äran att vara moraliskt stöd och mimade med – som tack fick vi smaka av den härliga chokladtårtan med massor med grädde. Mitt första gage!

Man skall sluta när man är på topp och vi var ett litet gäng som gärna ville avrunda kvällen medan det ännu var kväll och inte mitt i natten. Vi som inte hade någon ambition att dricka ”Knock out Coffee” tog en taxi tillbaka ned till den lilla hamnen där vi förtöjt tidigare på kvällen.

Det är en liten bit att köra med jollen och mitt ute i viken tog bensinen slut! Nåja, det var nästan bra. Levi (en av ungomarna på den andra båten) greppade var sin paddel och med Sara sjungandes O Sole Mio blev även denna lilla transporten inte bara en transport utan ännu en härlig upplevelse.

Sara är en fantastisk sångerska! Vi njuter i sommarnatten. Sara är en fantastisk sångerska! Vi njuter i sommarnatten.

Natten var varm och vindstilla. Allt var tyst runt omkring oss och jollen gled fram i mörkret. Vi läste oss fram via båtnamnen för att hitta tillbaka och törnade in. Vi tänkte att de andra löser sin transport på något sätt. Det gjorde de. Nästan. Vid 02 ungefär hördes rop över viken – några personer hade blivit lämnade på land och övriga fann det väldigt lustigt att låta bli att hämta dem… Suck. Jag gav upp efter en stund och hoppade upp tämligen lättklädd för att äntra jollen och hämta dem. Det var beck svart så ingen tog nog notis om klädsel eller att det var jag (som egentligen borde sova) som kom med jollen. Det måste ju ha varit mörkret för något annat var det väl inte som gjorde deras uppfattningsförmåga lätt dimmig? ;)

En lång natt blev det men en väldigt lyckad. Resten av resan pratades det om denna händelserika kväll som är svår att återge i en platt tvådimensionell blogg. Det bästa sättet för dig, kära läsare, att förstå hur magiskt det är – är att komma med på ett av våra äventyr!

Klicka på bilderna nedan för en större version!