Släpp inte ratten!

SSista hela dagen i dag, i morgon åker vi hem till det kalla nord igen.  Alexandra och jag fortsatte trenden med träning varje dag och tog 7-jollen in till badplatsen som faktiskt är det finaste träningsstället på hela resan. Lite lätt molnighet gjorde det behagligt och inte för varmt. Jag äter alltid före träningen oavsett hur tidigt det är och i dag provade vi båda det konceptet. Det funkade! Vi körde järnet och lyckades få till det tuffaste passet som Grand Finale.

Vi tog några fina träningsbilder som vi kan fresta med i kommande ”reklam” för resorna. Tillbaka på båten väntade en uppdukad frukost-buffé, det finns en stor fördel med att inte alla är med och tränar! Vattnet bakom båten är alldeles smaragdgrönt och vi badar och myser på förmiddagen.

För att hinna se en vik till lättade vi och gick ett par sjömil norrut till en av de små vikarna på NO Brac. Lättankrat att ligga på svaj mitt i viken och det blev ett perfekt ställe att tillbringa dagen innan vi gick in till Marinan.

Fint att snorkla i viken eftersom det ligger en del stenblock längs kanten som fiskarna gillar. Varmt blev det eftersom båten vrider sig efter vindriktningen och det alltid är lä på badbryggan på det viset.

Det blev dags att tömma kylskåpet så en plockbuffé till lunch blev jättebra. Vi hade visst massa gott kvar och egentligen hade det nog räckt även till kvällsmat men vi valde att mumsa i oss allt istället! I kväll var det ju tanken att gå på en restaurang och bli serverade utan att generera disk i båten.

Vid fyratiden var det dags att börja dra sig ”hemåt” – det är ca 2 timmars gång in till Marina Kastela. Eftersom det var så lite vind trodde vi att vi skulle få gå för motor men när vi väl fått upp ankaret och börjat tuffa så blåste det i och vi fick en otroligt fin halvvind hela vägen in i Kastela-bukten. Några minuter före hamnen dog vinden ut och vi kunde lägga till i en spegelblank hamn.

Vi var väldigt glada att vi tankade i går eftersom det säkert låg 10-15 båtar och väntade på diesel utanför hamnen! Det kanske tar 10 minuter per båt och det är ju inte där man vill tillbringa kvällen.

Det är härligt att lägga till med en väldrillad besättning och vi kom till kaj utan bekymmer. Som vanligt är det väldigt intressant att se andra lägga till efter oss och det är väldigt lätt att sitta på läktaren och ha synpunkter på hur de borde göra. Dock finns det dem som faktiskt inte kan köra båt alls och som kanske borde lämna rodret till någon annan.

Dessa personer är ganska lätt identifierade – det är dem som släpper ratten mitt i tilläggningen och tror att de kan göra något annat en liten stund. Trycket på rodret när en båt backar är ganska stort och släpper man ratten viker sig rodret åt ena eller andra sidan på någon sekund. Resultatet blir att båten svänger aktern åt ena sidan och fören går åt andra hållet. Fort. Om planen då är att backa rakt för att inte köra i andra båtar så går det hyggligt fel.

Killen som borde hållt i ratten upptäckte såklart sitt misstag men något sent. Lösningen han kom på var att trycka gasen i botten framåt och således svänger aktern ännu hårdare och det hållet den var på väg, och fören ännu hårdare åt sitt håll. Nu sitter båten mer eller mindre fast på tvären mellan redan förankrade båtar och ankaret fram funkar som en stor konservöppnare…

När nämnde kille upptäcker det misstaget gasar han fullt bakåt istället. Någon har säkert sagt till honom att man måste våga ha lite fart för att båten skall styra bra. Det stämmer men… Ja, kanske skall man hålla sig till en strategi och inte  köra hela repertoaren av båtkörar-trix på samma gång.

Killen på land som håller upp förtöjningstampen ser lätt förtvivlad ut men det är ju lite han kan göra när det fortfarande är fem meter kvar ut till båten. Till slut slutar killen gasa och eftersom det är stiltje så kan man lätt puffa båten i position. Denna föreställning är inte lika underhållande om de som kommer in har hyrt ens egen båt – så ett bra tips som vår ”chef” Zoran brukar säga; ”stå inte på kajen när din båt kommer in – och om du gör det, berätta inte för din fru hur klantiga dom är”. Ligger nåt i det…

Här skulle jag kunna avsluta bloggen med att vi fick en god middag och att packningen löpte på väl på kvällen men eftersom det i skrivande stund faktiskt redan är lördag och vi sitter på flyget hem när detta skrivs. Stort TACK till alla mina underbara gäster för tre fantastiska veckor och jag hoppas att du som följt oss här haft nöje av att läsa om våra äventyr.

Vi är tillbaka i slutet av augusti med ett fem veckor långt helt nytt äventyr. Under sommaren kommer sporadiska inlägg från Svedala eller om det kanske blir ett spontant äventyr i annat land så skriver vi om det såklart.

Än en gång TACK!! På återseende! Dovidjenja.