Oväntat bra segling i dag!

Pia till rors! Vi seglade rätt hårt i dag. Pia till rors! Vi seglade rätt hårt i dag.

Natten blev busig. Rent vädermässigt alltså. Vinden tjöt i riggen och vi gungade runt rejält men vi låg tryggt och säkert så det gick såklart bra. Något efter på sovkontot men vi var uppe kl 07 för dagens träning. Vi fick 23 svalkande regndroppar på oss och det var skönt att träna utan att det var tropikvärme!

Tycker du bloggen upprepar sig lite? Ja, kanske det. Vi tränar varje dag för att kunna njuta av stillasittande hela dagen till havs. Vi äter massa gott och ser nya ställen varje dag. Jag hoppas med denna bloggen att vi kunnat inspirera dig som läser att hänga med oss på äventyr. Om du har hittat hit så hittar du även massa mer information här på hemsidan om vilka resor vi har.

Planerna för nästa år är i full gång så skicka gärna en intresseanmälan och berätta lite om när just du skulle vilja följa med. [End Of Reklampaus]

Vi kom ganska tidigt iväg eftersom vi fixat det mesta dagen före. Vi kom ihåg att klarera ut oss från hamnkapten och vi hann till bageriet innan vi lade ut för dagen. Prognosen sade "lite eller ingen vind från alla riktningar" ungefär. När vi stävade ut från Stari Grad var det mycket riktigt stiltje men lite längre fram såg vi mörkare vatten som till och med hade vita gäss. Tjohoooo! Seglen upp och vi fångade massor med go vind i Channel of Brac.

Vi fick testa båten ordentligt eftersom vi hade ett kryssben i bidevind upp till det som jag kallar Milna-porten. Alltså sundet mellan Brac och Solta där nästa alla båtar passerar på väg in till marinorna på fastlandet.

En oväntat härlig överfart med fulla segel istället för stilla tuffande för motor. Vi seglade i 8 knop och var framme i Milna redan vid 12-tiden. För första gången i skepparkarriären var det tomt framför tankningsstationen och även om killen på land nog aldrig hade varit ombord på en båt och lärt sig en knop eller två - så tog vårt "pit stop" inte många minuter. Skönt att ha det avklarat! Det är ett gissel det här att vi måste fylla båten och att alla måste göra det innan de går in till hamn. Det blir lätt köer men nu gick det ju väldigt bra.

Grönt härligt vatten! Grönt härligt vatten!

Dagens slutmål var Bobovisce, en liten naturhamn med lagda bojar. Vi har alltid boj nr 7 och den var reserverad till oss efter ett snabbt samtal till Vedran som är chef för viken.

Vi är ett drillat litet team nu och tilläggningen gick lätt. Vi kastade oss i det härliga gröna vattnet och njöt av vädret som nu hade blivit varmt och soligt. Efter lunchen sjösatte vi Jollen, eller "Gummit" som Jörgen så smakfullt döpte den till. Först tog herrskapet en tur och köpte glass och sedan bus-körde jag och Alexandra runt hela viken och letade efter El Tabasco. Vi hittade honom inte och det kanske var lika bra det. Tänk om det var hattifnattar som hyrt den och som inte var rädda om båten...

Nåja, vi körde även in och skulle kolla in de två affärer som finns här så vi Jollade ända in till byn. I första affären vi gick in fanns inte nåt att handla direkt, mer än sisådär en 150 olika rengjöringsprodukter. En av varje sort. För artighetens skull frågade vi på både engelska och tyska om öppettiderna för morgondagen och om man kunde köpa färskt bröd. Eftersom herren som förestod affären inte förstod ett jota av vad vi sa ryckte han telefonen ur örat på sin fru och pratade en harrang med personen i andra änden.

Han höll mig hårt i armen för att jag skulle stanna kvar och prata med denne person. Kvinnan i andra änden av telefonlinjen fortsatte dock att prata med den ursprunglige talespersonen som om inget hänt och det gick inte att avbryta trots tre upprepade försök. Vi antog dock att hon egentligen kunde engelska och kunde ha gett oss informationen vi behövde. Jag funderade på mina inlärda självförsvarstekniker men jag behövde aldrig använda dem. Motvilligt släppte han iväg oss utan att ha förmedlat att dom öppnar kl 07 som det stod på ett plakat på dörren...

Captains Carbonara till kvällsmat. Nästan i alla fall för jag skar upp några grejer och assisterade Alexandra som med finess slängde ihop en jättegod middag. Pigg blir man dock inte av pasta så nu väntar vi med stor iver på att mörkret skall falla över en stilla vik så vi får gå och lägga oss i våra goa kojer!

Veckan har gått jättefort och det är redan torsdag. I morgon skall vi gå in till Marina Kastela som utgör slutmålet för denna resan som tagit oss från Dubrovnik. Ca 150 sjömil har vi lagt bakom oss och det har varit en jättehärlig resa med mycket segling. Än är det dock för tidigt för en total summering eftersom vi har en hel dag kvar i morgon.

Antingen så ligger vi kvar här och gottar oss eller så går vi upp till Uvala Stipanska och lägger oss där för lite sista sol och bad.