Det nya äventyret startar!

Det kostar ca 350€ (ca 3200 kr) att åka taxi från Split till Dubrovnik. Resan tar ca 4 timmar. Att åka snabbfärja tar 4,5 timmar och kostar 240 Kuna (ca 170 kr). Valet är ganska lätt så nu sitter jag på en väldigt bekväm och sval färja. Vi har just stannat på Korcula och tuffar snart vidare mot Dubrovnik. Väldigt smidigt och bekvämt.

Två av gästerna är redan på plats i Gamla Stan i Dubrovnik men tyvärr hamnade färjan ganska långt därifrån så jag åkte till marinan direkt. Väl där var det en del pyssel med att få ut pappren för båten och dessutom var städningen av båten försenad så vi fick inte komma ombord förrän vid kl 17. Någon timma och massa svett senare var vi dock färdigprovianterade  och redo att åka ut i friska vindar.

Man får vara lite observant på saker och ting; våran vattenslang var på avvägar och någon hade låst fast sin cykel över våra el-kablar men det löste sig till slut och vi kom iväg.

I solnedgången tuffade vi ut till Zaton Bay som ligger en timmas tid norr om Dubrovnik. Vi fick tips om hamnen från personalen på marinan. När vi kom dit såg vi inte en enda båt och det är ju oroande... Vad vet andra som inte vi vet, tänker man. Vi lade till i alla fall och hade en mysig kväll med lite kvällsmat ombord.

Natten blev hemsk. Inbäring från fjorden och ökande vind gjorde att vågorna smattrade under akterskeppet och studsade mot kajen och slog i båten igen. Förtöjningarna var ju naturligtvis tusen gånger säkrare än vad nattens spöken ville göra gällande. Efter många turer upp och kolla så mojnade det i alla fall och ron sänkte sig. Det gjorde den sisådär en timma innan tuppen gol och det var dags för morgonens tabata!

Under full sails! Under full sails!

Efter träningen drog vi direkt ut på havet för att komma ifrån en båt som låg och laddade batterierna och spydde avgaser på oss. Det blåste rejält i dag men vi fick i oss en stärkande god frukost innan vi kom utanför öarna och vinden tog i på riktigt.

I liten kuling slörade vi hela Mljet-fjorden upp. Ca 30 sjömil och cirka 8 knop. Härligt. Båten skötte sig bra och det känns som om den seglar väldigt fort och bra. Vi sick-sackade lite upp i fjorden för att få slör i stället för plat-läns. När vi skulle ta ned seglen efter en hel dag och gick upp i vind märkte vi hur mycket det verkligen blåste! Men gott teamwork så fick vi ordning på seglen och gick in mot Polace på Mljet.

Vi hade tänkt besöka Josef men han svarade inte i telefon och när vi kom fram var det tomt på hans restaurang. Vi blev istället invinkade till restaurangen bredvid som heter Bourbon. Tilläggning i hård sidvind är alltid intressant men återigen var det teamwork som löste det hela. Alla visste vad som skulle göras och killen på kajen gjorde exakt som han skulle. Då funkar det! No stress, no stress... Vi nuddade inte ens båten som låg lä om oss och det är inte illa för en liten besättning på fyra man.

Lite urblåsta efter dagens långa segling njuter vi en lunch med tzatziki och massa goda grönsaker och lufttorkad skinka. Smakade ljuvligt.

Härproducerad ost och Prsiutto-skinka med olivolja och balsamico till förrätt. Ljuvligt. Härproducerad ost och Prsiutto-skinka med olivolja och balsamico till förrätt. Ljuvligt.

Restaurant Bourbon var helt fantastisk både vad gäller mat och service. Vi åt färsk fiskgryta så vi storknade och fick resterna med oss i doggy-bag. En väldigt blåsig kväll. Vi ligger med sidan mot vinden så det blev en gungig natt med en hel del kluckande mot skrovet och vinande i riggen.

Stor skillnad i väder mot de förra två veckorna men det blir ju mer segling! Prognosen för i morgon visar fortsatt hård sydlig vind så vi fortsätter norrut.