Bland myror, stickor och strån... :)

Vi beundrade alla Ros-Maries uthållighet när hon i morse ledde gympan i skuggan av några tallar vid badstranden i Vis. Så mycket "kardborrar", barr, stickor, stenar har vi aldrig tränat i. Alla handdukar, kläder och hårtofsar var fulla av frön och tiggetaggar. Dessutom gick det en flitigt använd myrstig rakt under Ros-Maries handduk. Myrorna började evakuera sina ägg och tog vägen över både Ros-Marie och hennes handduk för att undfly.

Ett härligt "torsdags-pass" blev det med smidighet, styrka och balans. Tack för insatsen och den (allt för?) nära naturupplevelsen!

Självklart bad efter träning och därefter tillbaka till båten. Vi behövde proviantera så vi skickade ut lite olika expeditioner till affärerna i byn. Vi fick tag på det mesta och började förbereda för avfärd.

Just när vi skulle gå kom jag på att jag ville köpa en väska som jag sett redan förra veckan när vi var här. Funderat fram och tillbaka och bestämde mig till slut för att jag ville ha den. Hon som jobbar i affären heter Issa och är jättegullig och hjälpsam tjej så det var kul att få handla av henne. Tyvärr upptäckte jag 3 minuter efter att jag betalat att väskan var trasig! Jättetrist! Men var ändå glad att jag såg det då och inte sen när jag kom hem. I Sverige är ett återköp på kreditkort väldigt enkelt - det var det inte här... Det återstår fortfarande att se om jag får tillbaka pengarna på mitt konto. Men jag är ju obotlig optimist så det är klart att det löser sig.

Gänget spanar på delfinerna som plötsligt dök upp. En hel flock! Gänget spanar på delfinerna som plötsligt dök upp. En hel flock!

Det tråkiga var att hela proceduren tog nästan en timma och vi kom således lite sent i väg. Belöningen kom i alla fall när vi hamnade mitt i en stor flock delfiner! Dem hade vi kanske missat om vi åkt ut som planerat :)

Någonstans vid nordänden av Hvar började det blåsa och vi kunde faktiskt segla lite för första gången på länge. En fin slör ned mot Stari Grad. Över Brac låg ett busväder, ett mörkt städformat moln med mycket vind och troligen en del regn tornade upp sig precis åt det håll vi skulle. Vi tog ned seglen och motorade sista biten in i fjorden mot Stari Grad. Vi fick en fin plats vid kajen bredvid några roliga tyskar som promt skulle ha en bild av mig som "LadySkipper" tillsammans med deras skeppare. Jaja, det får la gå.

Fri hopp och lek på eftermiddagen. Några badade, andra gick på cafe och någon jobbade vid datorn. Stor glass förgyllde dagen - jordgubb/citrus & choklad. Jättegott! Trots denna gigantiska glass lyckades vi få i oss var sin pizza. En perfekt dag rent näringsmässigt - not. Nåväl, hur skulle det se ut om alla lyckades hela tiden?

I morgon är en annan dag och vi har redan planerat in vilket pass vi skall köra. Det blev en lite sen och sömnlös natt p g a alla blodsockersvängningarna och den överdrivna mättheten men också lite tankar och funderingar som höll mig vaken. Dagarna kräver dock inte full koncentration non-stop så det finns tid att vila. No problem!